Met de trein door Europa – deel een

Met de trein door Europa – deel een

Niet iedereen is ervoor te porren, met de trein door Europa te reizen. Zij die het gedaan hebben vonden het een ervaring om nooit meer te vergeten. In dit eerste artikel in deze reeks aandacht voor de treinreis van Utrecht CS naar Praag Hoofdstation.

Het is nogal een puzzel om te besluiten met de trein naar Praag te willen reizen. Het boeken van een vliegtuigticket is vele malen makkelijker, zo lijkt het soms wel eens. Desondanks is de reis van Nederland naar Tsjechië zeker de moeite waard. In dit geval ging het om een reis die alweer heel wat jaren geleden gemaakt werd.

In 2003 was het allemaal nog niet zo vanzelfsprekend om op een snelle manier de gewenste reisinformatie te verkrijgen. De mobiele telefoons van dat moment waren nog niet in staat je via makkelijke apps de nodige informatie te verschaffen over het reizen. Het melden van omleidingen of vertragingen was iets dat je pas te weten kwam wanneer het in de trein of op het station werd omgeroepen. Daarom was het goed opletten tijdens het overstappen in de Duitse stad Neurenberg.

De trein nemen van Utrecht CS naar Praag Hoofdstation was mogelijk, maar dan wel met een overstap. Op de heenreis vond deze plaats in de stad Neurenberg. Op de terugreis vond deze plaats in Berlijn.

Langs de Rijn – de Loreley

Loreley

Een van de mooiste delen van het Europees spoor bevindt zich direct naast de Rijn. Denk maar eens aan de wereldberoemde rots Loreley. Het gaat hier om een 132 meter hoge rots tussen de plaatsen Koblenz en Wiesbaden. Het is niet zozeer de rots die de beroemdheid gaf aan deze plaats. Het was het gegeven dat in de loop der geschiedenis tal van scheepsongelukken hebben plaatsgevonden. Niet zonder reden. De rivier is hier slechts 113 meter breed. Hoewel deze plaats de rivier hier tot het smalst maakt, is de diepte van 25 meter verraderlijk. Een gevaarlijke stroming kan ervoor zorgen dat een schip flink in de problemen kan komen.

Wie denkt aan de rots, denkt aan het verhaal van de nimfen die er ooit gewoond moeten hebben. Ze werden verjaagd, maar een nimf kon geen afscheid nemen van deze plek. Vanaf de rots die we nu kennen als de Loreley zong zij haar droevig lied. Dit lied gezongen door een van de schoonste wezens in de omgeving maakte schippers waanzinnig, waardoor hun schepen tot zinken gebracht werden.

De nimf kwam zelf ook op een minder fijne manier aan haar einde. Omdat een jonge ridder gehoord had van de schoonheid van de dame op de rots, wilde hij graag kennismaken. Ook hij raakte betoverd door haar zang en verdronk, terwijl hij de rivier overstak. Alleen zijn schildknaap kon het navertellen. De vader van de ridder, graaf Palatinus, ontstak in woede toen hij hoorde dat zijn zoon was overleden. Zijn manschappen kregen de opdracht om de nimf van de rots te gooien en haar hetzelfde lot te geven als de ridder. Zover kwam het niet. Ze gooide haar halsketting in het water, zong nog een laatste lied en vervolgens werd ze door de golven van de Rijn meegevoerd. Er werd nooit meer iets vernomen van de nimf.

Langs deze magische Rijnbocht loopt niet alleen de autoweg, maar dus ook het spoor. Op weg naar Mainz en Frankfurt am Main. Om vanuit daar naar de stad Neurenberg door te reizen.

Neurenberg – tussenstop

NeurenbergHoewel het voor velen niet echt logisch is om met de trein te reizen naar Praag, is de stad Neurenberg een belangrijk onderdeel in de route. Althans, dat was destijds het geval. Destijds was dit een overstap station. Goed opletten en luisteren naar de aanwijzingen van het personeel.

Tegenwoordig bestaat de mogelijkheid om vanuit hier met een bus te reizen naar de Tsjechische hoofdstad. Wij kozen ervoor om de reis per spoor voort te zetten.

In deze Duitse metropool (met de omliggende gemeenten goed voor 2,5 miljoen inwoners) bevinden zich nog de authentieke stadsverdedigingswerken, inclusief de oorspronkelijke torens. Samen met een groot deel van de historische stad gingen deze ten onder tijdens de bombardementen door de Geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog is het hard gewerkt aan de wederopbouw van de stad. Met succes.

Hoewel het aantal inwoners sinds jaren zeventig van de vorige eeuw is teruggelopen, is het nog steeds een stad die jaarlijks genoeg nieuwelingen trekt. De stad is populair onder toeristen, door het fraai opgeknapte historische centrum.

Toch dankt de stad haar bekendheid aan een van de meest geruchtmakende strafprocessen van na de Tweede Wereldoorlog. De stad was het decor van de gelijknamige Nerenberg-tribunaal. Deze rechtbank was belast met het berechten van zij die namens nazi-Duitsland oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid hadden begaan. Desondanks is de stad veel meer dan alleen maar die gebeurtenissen. Denk aan de bezienswaardigheden die de stad rijk is. Bijvoorbeeld de Onze-Lieve-Vrouwekerk, de Kunsthalle of de Tiergarten Neurenberg.

Een bezienswaardigheid hebben we nog niet behandeld. Hoewel dit gebied te maken heeft met de zwartste dagen uit de Duitse geschiedenis, is het bezoek aan het Zeppelinfeld de moeite waard. Dit is een enorm stadion waar de nazi’s op hun hoogtijdagen hun partij bijeenkomsten hielden. Het gebied, destijds de Reichsparteitagsgelände genoemd, bevindt zich in het zuidoosten. Hier werden krankzinnige ideeën verkondigd die zouden leiden tot het vervolgen van miljoenen en een wereldoorlog.

Na Neurenberg wachtte de laatste bestemming: Praag Hoofdstation. Dit in 1871 geopende station was ooit een van de meest belangrijke stations langs de Frans Jozefspoorweg. Het station kreeg aanvankelijk ook deze naam.

Praag StationHoewel het station in 1901 nog niet zo oud was, werd in dat jaar besloten tot een omvangrijke verbouwing. Het station werd ingericht volgens de laatste mode: de Jugendstil-stijl. De naam bleef ongewijzigd tot na de Eerste Wereldoorlog. Toen werd het gebouw vernoemd naar de Amerikaanse president, Woodrow Wilson, en noemde men het Wilsonovo nádraži. Tijdens en na de oorlog was de naam niets meer dan Praag Hoofdstation.

Op dit station, waar ook nog eens de belangrijkste metrolijnen van de stad samenkomen, stapten we in de voorzomer van 2003 uit voor een mooi avontuur in deze Oost-Europese stad. Hoewel de stad vrijheid kende sinds de jaren negentig van de vorige eeuw, waren de invloeden van weleer aanwezig in de stad. Gunstige prijzen, maar bovenal vriendelijkheid zorgden ervoor dat deze stad voor altijd in ons hart gekoesterd zou worden.

In het volgende deel van Met de trein door Europa meer over deze interessante treinreis door Europa.


Reageren is niet mogelijk.