Reizen door Europa met slechts een rugzak

Reizen door Europa met slechts een rugzak

Het spreekt voor velen nog steeds tot de verbeelding. Reizen door Europa met slechts een rugzak. Wat blijkt nu, we zouden dit best wel willen doen, alleen zijn de kosten voor de trein als vakantievervoersmiddel te hoog.

Hoewel het nieuws alweer dateert van voor de zomer, is het zeker actueel nu de feestdagen voor de deur staan. In de decembermaand kiezen steeds meer landgenoten ervoor om iets anders te gaan doen dan de verplichte nummers bij familie en schoonfamilie. Men zoekt het buiten de deur.

Het vervoersmiddel bij uitstek voor ons Nederlanders is de auto. Daarna gevolgd door het vliegtuig. Een treinreis wordt door velen beschouwd als te duur. Eigenlijk heeft men hier wel gelijk in. Een vliegticket voor een Europese bestemming is goedkoper dan een treinkaartje.

Rüdesheim am Rhein

Voor wie een lange reis gemaakt heeft met de trein weet dat het een schitterende ervaring kan zijn. Neem nu het gedeelte van het Duitse spoorwegnetwerk bij Rüdesheim am Rhein in de deelstaat Hessen. De treinen rijden hier vlak langs het water, zoals goed te zien is in het onderstaande fragment:

Glacier Express

Echt spectaculair wordt het in de Alpen. Natuurlijk zijn de witte toppen van de bergen erg mooi om te bekijken vanuit de lucht. De vraag is in hoeverre je ze echt goed kunt zien tijdens een vliegreis. Nee, dit is beter geregeld vanuit de Glacier Express.

Deze trein wordt overigens de Langzaamste sneltrein ter wereld genoemd, vanwege de soms erg steile bergen die de trein moet bedwingen. De reis gaat over maar liefst 291 bruggen en 91 tunnels. Een sterk staaltje van Zwitserse bouwkunde. Zeker wanneer je bedenkt dat het grootste deel van het spoor in de jaren dertig van de vorige eeuw is aangelegd.

Tussen 1930 en 1981 reed deze Rhätische Bahn van Zermatt naar Sankt Moritz en terug. Een aanpassing een jaar later (1982) zorgde ervoor dat de treinen door de Furka-Basistunnel konden rijden en geen gebruik meer hoefden te maken van de Furkapas. Voor wie dit overigens nog steeds wel wil en het dorp Gletsch wil bezoeken, die doet er verstandig aan om een kaartje te boeken voor de Dampfbahn Furka-Bergstrecke. Inderdaad, een nog rijdende stoomlocomotief. Deze rijdt echter in de zomermaanden.

Sinds de aanpassing van de route in 1982 was het mogelijk om ook in de wintermaanden een spoorverbinding te garanderen. Juist daarom maakt deze spoorlijn het reizen tot een waar genoegen, zeker in de wintermaanden. Het terrein waar de treinen doorheen rijden is dan grotendeels bedekt met sneeuw.

Zoals de Glacier Express zijn er veel meer mooie treinroutes in Europa te vinden. Nadeel is alleen de prijs en het feit dat je goed moet nadenken over wát je meeneemt. Een rugzak, maar welke? Contant geld voor het eten en drinken in de trein en natuurlijk een nodige dosis enthousiasme zijn slechts enkele zaken waar je aan moet denken. Voor nu zal je genoegen moeten nemen met een hogere prijs voor een treinkaartje. Mocht je het kunnen missen, dan zijn sommige treinroutes in Europa echt de moeite waard.

Tegenover de hogere kosten staat wel de unieke manier van reizen door Europa met slechts een rugzak. Een hele ervaring, wellicht iets voor jou?

Foto: miroslav.volek.


Reageren is niet mogelijk.